PLANINARENJE KAO “PUT”

Bobija - Pogled na Medvednik "njušku" / Photo by S. Gavrilović
Bobija – Pogled na Medvednik “njušku” iz pravca šumareve kuće / Photo by S. Gavrilović

Planinarenje često izbacuju iz kategorije “sportova” i svrstavaju ga u “aktivnosti na otvorenom”, “boravak u prirodi”, “putovanja” i slične kategorije. Ono, međutim, zahteva i podrazumeva veliki napor. Pri pojedinim usponima i planinarskim turama, koji čovek mora da uloži da bi dosegao određeni vrh, tačku ili neki zacrtani cilj,on se bori sa sopstvenom snagom, mogućnostima i psihičkim potencijalima savladava limite. Često se začudi koliko ima više snage nego što je mislio da ima. Često se prevari u sopstvene mogućnosti! Planinarenje je zapravo “put” na kome otkrivate sopstvene limite i učite o sebi u prirodi! Na tom putu kada dođete do mesta svog “hodočašća” vi na njemu zapravo ostajete kratko! Taman toliko da mu se poklonite, zahvalite i nastavite dalje! U tom, zapravo, MINIMALIZMU leži čitava srž planinarenja! Sve je U PUTU!

Kao i svaka druga fizička aktivnost i planinarenje zahteva određenu pripremu. Često se, zbog radnog vremena i realnih životnih okolnosti ljudi odlučuju za “vikend varijante” bavljenja sportom i aktivnostima, ali u slučaju planinarenja više je nego preporučljivo održavati kondiciju i tonus mišića kroz redovno vežbanje nekog drugog sporta. Pošto su usponi ponekad i nekoliko kilometara dugački, šetnja može biti jedna od tih aktivnosti i svakako treba je upražnjavati redovno. Po nekim preporukama, trebalo bi minimalno tri puta nedeljno šetati po pola sata i iz čisto zdravstvenih razloga a ne samo ukoliko se neko bavi planinarenjem.

Preuzeto sa sajta: http://www.zrinski-triatlon.hr/blog/2012/02/04/trcanje-po-snjegu/
Preuzeto sa sajta: http://www.zrinski-triatlon.hr/blog/2012/02/04/trcanje-po-snjegu/

Pod pripremom za ozbiljno bavljenje planinarenjem podrazumevam zaista redovno bavljenje sportom! To je vrlo važan sgment koji jednog planinara sutra može spasiti nepotrebnih povreda pri naporima penjanja ili spuštanja, pomoći mu da izdrži napore uz deo sačuvane snage i svežine koja će mu biti potrebna za boravak na planin i silazak do doma. Po mom ličnom iskustvu, najbolja je kombinacija trčanja, hodanja i plivanja u određenim vremenskim intervalima a i sva tri sporta su bazična te za njih, zapravo, nije potrebna dodatna i skupa oprema. Sa druge strane čovek vežbanjem, samo sopstvenim telom, bez dodatih tegova i suplemenata dovodi svoj organizam u “realnu situaciju” stvarne potrebe sutra na planinarskoj turi!  Aerobne vežbe, pravilno izvedene, u pravom broju serija, i gornjeg i donjeg pojasa dodatno aktiviraju sve mišiće na telu i svakako sam pristalica isključivo takvog načina priprema. U svakom slučaju za sve ove vežbe najvažnija je UVEK samo KVALITETNA OBUĆA i to je zapravo najvažnij deo opreme za planinarenje! Ukoliko u pripremama dobijete žuljeve oni vam mogu smetati pri akciji i usporavat i vas i grupu!

Preuzeto sa sajta / http://man.wannabemagazine.com/fitness-and-health/10-razloga-zasto-da-izaberete-trcanje/
Preuzeto sa sajta / http://man.wannabemagazine.com/fitness-and-health/10-razloga-zasto-da-izaberete-trcanje/

Imao sam tu sreću, da mi je jedan od trenera bio magistar DIF-a Zoran Mašić (UECHI RYU) i naučio nas je, u tim najranijim danima treniranja, da svojim telom i njegovom snagom možemo u potpunosti izgraditi muskulaturu na najzdravijii način! Na tim “lekcijama” sam mu i dan danas više nego zahvalan! Moderne tendencije odlazaka u teretanu, neposredno pred godišnje odmore i “pumpanje” bicepsa, “rađenje muskulature”, dizanje tegova, skraćivanje mišića i “nabijanje” snage nisu potrebni za planinarsku turu koliko su potrebni izdržljivost, aerobnost i kondicija pre svega uz pojačanu volju! To su treninzi koje bi trebalo sprovoditi uz asistenciju i kao dopunu osnovnom sportskom treningu radi pojačavanja određenih segmenata kod sportista koji su nedostajući – brz sprint, eksplozivnost iz mesta i slično.

Vrste istezanja / Preuzeto sa sajta: http://man.wannabemagazine.com/fitness-and-health/10-razloga-zasto-da-izaberete-trcanje/
Vrste istezanja / Preuzeto sa sajta: http://man.wannabemagazine.com/fitness-and-health/10-razloga-zasto-da-izaberete-trcanje/

Ovo se odnosi na sve uzraste, u onoj meri u kojoj su planinarske ture teške a oni koji se bave ovim, ipak bih se usudio reći sportom, koji su dovoljno samokritični, vremenom i sami ocene i procene svoje sposobnosti. Posebno važan deo priprema je istezanje zagrejanih mišića nakon dugog pešačenjai i njihovo opuštanje. Jedan od najgorih osećaja koje svako može da ima jeste “nervoza u nogama” nakon planinarske ture u kolima na putu kući koja zna da traje i nekoliko sati. Istezanje dobrim delom tu može da pomogne kao i da omogući lakši san do sledećeg dana i eventualnog nastavka planinarenja ukoliko se radi o višednevnim turama.

Tabor na Prokletijama / Preuyeto sa sajta: http://gss.rs/blog/147/88/GSS-na-Taboru-planinara-Prokletije-2013/
Tabor na Prokletijama / Preuyeto sa sajta: http://gss.rs/blog/147/88/GSS-na-Taboru-planinara-Prokletije-2013/

Posebno važan segment u ovome je priprema najmlađih planinara koji zapravo sve ovo treba da nauče kroz igru ali i da shvate ozbiljnost kretanja po planini! U tom smislu, orijentacija u prostoru predstavlja stvarno odličnu vežbu i vezu sa prirodom, okruženjem a posebno je lepo u smislu druženja i kompetitivnosti! Davno, dok sam se bavio i redovno trenirao karate (UECHI RYU), gledali smo kako majstori najvišeg ranga u Japanu, treniraju isključivo najmlađe! Dugo sam se pitao zašto je to tako i onda shvatio, da je zapravo odgovornost prema njima i NAJVEĆA, sa jedne strane, ali i izvođenje na pravi put u smislu sticanja iskustva i razumevanja značenja planinarenja sa druge isto tako važna. O kreativnosti i osmišljavanju vežbi prilagođenih najmlađem uzrastu, držanje pažnje i posvećenosti, posebno bi se moglo govoriti! Često u planini, na akciji, postoje segmenti u okviru kojih ste zapravo SAMI i pomoć drugih nije dostupna u deliću sekunde, koji je prisutna kategorija u šetanju po nepoznatim i često slabo pristupačnim terenima. U alpinizmu je ta opasnost višestruko prisutnija a odgovornost za ljudski život puno veća i ozbiljnija pa i same pripreme zahtevaju apsolutnu posvećenost kroz upoznavanje svih elemenata kretanja kroz planinu, uspona uz stenu, boravka u prirodi i sl.

Na Bobiji / Photo by S. Gavrilović
Na Bobiji / Photo by S. Gavrilović

Smatram da je ovo posebno važan segment razmišljanja o planinarenju posebno imajući u vidu veliki broj ljudi koji “nekako s proleća” krenu na planinarske ture i tu od benignih upala mišića, mogu doživeti puno ozbiljije povrede. da ne govorimo ovde o najozbiljnijim posledicama koje se takođe dešavaju a to je SMRT na stazi! I u tom slučaju, po mom mišljenju potrebno je dobro razmisliti, informisti se o turi sa iskusnijim planinarima, vodičem i proceniti sopstvene mogućnosti, proveriti potrebnu opremu i pripremiti se prethodno za dužu pešačku turu lakšeg intenziteta i uvesti svoj organizam u stanje “prednapregnutosti” za nešto teže ture koje slede. Krenuti “PRVO NA RTANJ” i posle se hvaliti tim “podvigom” zapravo je vrlo neodgovorno prvo prema sebi pa onda i prema ostalim članovima grupe sa kojom krećete na turu.

Na Vrhu
Veliki Povlen (2014.) PD POBEDA / Photo by S. Gavrilović

U ovom smislu posebno je dragocena podela koju su uradili visokogorci Crne Gore gde su podelili planinare na nekoliko grupa i dali plan priprema za svaku od navedenih grupa:

– Planinar – rekreativac -I. stepena (prosečni rekreativac)

– Planinar – rekreativac II. stepena (natprosečni rekreativac)

– Planinar – visokogorac (sa visokim stepenom pripremljenosti)

– Planinar – vrhunski sportista (alpinista, sportski penjač, takmičar na orijentacionim stazama).

(detalje možete pogledati na sajtu sa koga je preuzeta podela: http://www.visokogorcicg.com/trening-za-planinare/), ujedno to je jedan od najboljih tekstova koje sam uspeo da pronađem na internetu u vezi sa fizičkim pripremama planinara a svakako ne znači da je i JEDINI koji valja! U svakom klubu, u okviru planinarskih sekcija, učesnici tura mogu dobiti odgovore na ova i brojna druga pitanja kao i eventualne brošure za fizičke pripreme pred uspon pošto nije svaki uspon isti i ne iziskuje svaki uspon istu fizičku spremu!

Pad u planini / preuzeto sa sajta: http://www.visokogorcicg.com/opasnosti-u-planini/
Pad u planini / preuzeto sa sajta: http://www.visokogorcicg.com/opasnosti-u-planini/

Sa druge strane GSS – Gorska služba spasavanja Srbije dala je jako dobar PLANINARSKI SAVETNIK u kome razmatra razne tehnike i ponašanja planinara u specijalnim situacijama, u slučaju pada, vremenskih nepogoda i opštih vremenskih uslova, hladnoće i slično. Za svaki od navedenih segmenata potrebna je određena fizička pripremljenost ali i psihička spremnost da se IZDRŽE veliki pa ponekada i ekstremni napori! Nekada, ono što nekome predstavlja manji napor, nekome predstavlja ekstremnu situaciju i to vrlo često zbog psihičke nepripremljenosti na recimo, gubljenje na stazi a pada mrak i ne vidi se markacija, kada je potrebno imati smirenu glavu i naoružati se strpljenjem, okrenuti ka iskusnijim članovima grupe, vođi uspona i pratiti uputstva. Te situacije, naizgled retke, dešavaju se i najiskusnijim planinarima, orijentircima u magli ili na nepoznatim terenima.

GSS na Zlatiboru / preuzeto sa: http://www.novosti.rs/vesti/srbija.73.html:436826-GSS-Spasavaju-zivote-iz-svog-dzepa
GSS na Zlatiboru / preuzeto sa: http://www.novosti.rs/vesti/srbija.73.html:436826-GSS-Spasavaju-zivote-iz-svog-dzepa

Ono što je svakako važno, možda zaslužuje da bude i na samom početku teksta, jeste da je planinarenje IZUZETNO NAPORAN SPORT! Retko ćete se naći na mestu gde je savladavanje nadmorske visine duž ture samo nekoliko metara! Ono što se u planinarenju RAČUNA na prvom mestu, kada se radi o težini ture NIJE dužina ture u kilometrima već NADMORSKA VISINA (!) koju savladavamo duž penjanja! Tako recimo, kratke ture od po nekoliko kilometara mogu da popnu 1.000-1.200 metara nadmorske visine, kao recimo uspon na Rtnju u dužini od prbližno 7km, dok se 1.400 mnv savladava na 26 km uspona na Trem! To ne znači NIKAKO da je uspon na Trem lakši od Rtnja već da zahteva veću izdržljivost i upornost pri penjanju ali i brojne druge elemente uspona.

Sistematski / preuzeto sa sajta:http://www.kupoman.rs/ (...)
Sistematski / preuzeto sa sajta:http://www.kupoman.rs/ (…)

U tom smislu, PREPORUKA je svih planinarskih društava, svakome koji ide na planinarske ture, da makar JEDNOM GODIŠNJE ode na ozbiljniji sistematski pregled koji bi obuhvatio sve potrebne preglede i analize kako bi i učesnici u turi i oni koji vode i organizuju grupu bili sigurni! Vodiči imaju obavezu redovnih sistematskih pregleda ali na žalost, u sistemu u kome živimo i radimo, gde o PREVENTIVI poslodavci slabo ili nikako ne vode računa, svako bi trebalo da tu vrstu odgovornosti ipak preuzme na sebe! Posebno kada se radi o najmlađem uzrastu i gde napori takođe mogu da izazovu ozbiljne i neželjene posledice! Svakako, svi oni koji uzimaju bilo kakvu terapiju to bi trebalo da PRIJAVE vođi uspona radi lične sigurnosti!

Jablanik - zimski uspon / Photo by S. Gavrilović
Jablanik – zimski uspon / Photo by S. Gavrilović

Dosta knjiga je objavljeno o planinarenju. U inostranstvu se godišnje objavi po nekoliko hiljada naslova! Sve one nastaju najčešće iz ISKUSTVA prvog reda! IZ PLANINARENJA! I to je ono što je njihova najveća dragocenost! Na žalost kod nas taj spisak nije predugačak! To svakako nije zbog nemanja iskustva, već pre zbog opšte situacije u društvu. U skoro svima možete naći potrebne savete o planinarenju, opremi, fizičkoj pripremi planinara i rekreativaca i generalno, one su lep izvor znanja kako za početnike tako i za ljude koji se dugi niz godina bave planinarenjem. Svakako, knjiga ili udžbenik NIKADA ne može zameniti onaj segment koji stičemo ISKUSTVOM u tom našem PUTU ka vrhu!

Jednom drugom prilikom, napisaću nešto i o tom segmentu ljubavi prema PLANINARENJU!

Na putu ka Medvedniku / Photo by S. Gavrilović
Na putu ka Medvedniku / Photo by S. Gavrilović

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s